Κλεμμένα αρχαία ελληνικά εκθέματα στο εξωτερικό

0
αφαιρέθηκαν από τη θέση τους ή αγοράστηκαν.

Πολλά από τα αρχαία ελληνικά εκθέματα, δυστυχώς, δεν βρίσκονται στην χώρα καταγωγής τους αλλά σε μουσεία του εξωτερικού. Τα περισσότερα κλάπηκαν, αφαιρέθηκαν από τη θέση τους ή αγοράστηκαν. Θα δούμε παρακάτω κάποια από τα σημαντικότερα αυτά εκθέματα.

Πολλά από τα αρχαία ελληνικά εκθέματα, δυστυχώς, δεν βρίσκονται στην χώρα καταγωγής τους αλλά σε μουσεία του εξωτερικού. Τα περισσότερα κλάπηκαν, αφαιρέθηκαν από τη θέση τους ή αγοράστηκαν. Θα δούμε παρακάτω κάποια από τα σημαντικότερα αυτά εκθέματα.

Η Αφροδίτη της Μήλου στο Λούβρο
Το άγαλμα της Αφροδίτης αποκαλύφθηκε στη Μήλο το 1820 από έναν αγρότη που έσκαβε στο χωράφι του. Στην περιοχή, όμως, βρίσκονταν και κάποιοι Γάλλοι αρχαιολόγοι που έκαναν ανασκαφές και μόλις αντιλήφθηκαν το άγαλμα έσπευσαν να το αγοράσουν. Μετά από πολλές δυσκολίες, οι Γάλλοι κατάφεραν να αποκτήσουν το άγαλμα της Αφροδίτης και τον Μάρτιο του 1821, να το παραδώσουν στον βασιλιά Λουδοβίκο ΙΗ΄. Εκείνος, με τη σειρά του, το δώρισε στο Μουσείο του Λούβρου, όπου παραμένει μέχρι σήμερα. Ενώ στο Λαογραφικό Μουσείο της Μήλου, που βρίσκεται στην Πλάκα, υπάρχει πιστό αντίγραφο του αγάλματος που δώρισε το Λούβρο.

Η Νίκη της Σαμοθράκης στο Λούβρο
Η Νίκη της Σαμοθράκης, ένα από τα πιο δημοφιλή εκθέματα στο μουσείο του Λούβρου, βρέθηκε και κλάπηκε στη Σαμοθράκη, το 1884. Επικεφαλής της αρχαιολογικής αποστολής στη Σαμοθράκη ήταν ο Κάρολος Σαμπουαζό, υποπρόξενος της Γαλλίας στην Αδριανούπολη. Ενώ έσκαβαν, ένας Έλληνας εργάτης φώναξε ότι βρέθηκε ένα άγαλμα γυναίκας. Χωρίς να χάσει χρόνο ο Σαμπουαζό, επικοινώνησε με τον πρόξενο της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη, με σκοπό να ζητήσει έγκριση από τον σουλτάνο, για τη μεταφορά του αγάλματος.

Τελικά, μεταφέρθηκε στη Γαλλία σε κομμάτια και αποκαταστάθηκε από εμπειρογνώμονες του μουσείου. Η Νίκη στεκόταν αρχικά στη Σαμοθράκη σε ένα βράχο που υψώνεται πάνω από το πλάτωμα του Ιερού των Μεγάλων Θεών, ένα συγκρότημα από δώδεκα ναούς αφιερωμένους σε διάφορες θεότητες δημοφιλείς στην αρχαιότητα.

Ο βωμός της Περγάμου στο Μουσείο του Βερολίνου
Ο βωμός της Περγάμου, που ήταν αφιερωμένος στον Δία και την Αθηνά, ανακαλύφθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα από τον Γερμανό αρχαιολόγο Karl Humann και κάποια τμήματα του, μεταφέρθηκαν στο Βερολίνο, ύστερα από συμφωνία με τους Τούρκους.

Η Πέργαμος βρισκόταν στη Μικρά Ασία (σημερινή Τουρκία). Ο βωμός μεταφέρθηκε σε κομμάτια από τη Μικρά Ασία στο Βερολίνο και συναρμολογήθηκε ξανά, αφού οι Γερμανοί κατάφεραν να το αγοράσουν από τους Τούρκους. Η ζωφόρος του έχει μήκος 113 μέτρα και αναπαριστά τη γιγαντομαχία. Ολόκληρη η πρόσοψη του ναού, όπως και το πρόπυλο του ναού της θεάς Αθηνάς βρίσκονται σήμερα σε περίοπτη θέση στο Μουσείο της Περγάμου, στο Βερολίνο. Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά εκθέματα της Ελλάδας.

Ο Αρπιστής στο Μητροπολιτικό μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη
Ο Αρπιστής είναι ένα μαρμάρινο ειδώλιο του κυκλαδίτικου πολιτισμού, το οποίο χρονολογείται ανάμεσα στο 2008- 2003 π.Χ. και αποκτήθηκε από το μητροπολιτικό μουσείο της Νέας Υόρκης, το 1947. Ωστόσο, πολλοί ισχυρίζονται ότι προέρχεται από λαθρανασκαφή στην περιοχή Φιώντα της Νάξου ή στο ακατοίκητο νησί της Κέρου που βρίσκεται απέναντι από τα Κουφονήσια.

Γνωστές προσωπικότητες, όπως ο Βρετανός ζωγράφος Κράξτον και ο αρχαιολόγος του ίδιου του μουσείου, Μουσκαρέλα, αμφισβήτησαν την αυθεντικότητα του Αρπιστή. Σύμφωνα με έρευνες που έγιναν, ένας βοσκός από την Κρήτη, ομολόγησε ότι δημιούργησε αυτό το ειδώλιο το 1940, ύστερα από παραγγελία ενός αρχαιοπώλη, που του ζήτησε να αντιγράψει τον αρπιστή του Εθνικού αρχαιολογικού μουσείου Ελλάδος. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, το μουσείο ισχυρίζεται ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο και πρόκειται για το γνήσιο ειδώλιο που κοστίζει 3 εκατομμύρια δολάρια.

Παναγιώτα Καραβία
maxmag
Ετικέτα:

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
* Οτι δημοσιεύουμε δεν σημαίνει ότι το υιοθετούμε.
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.

Τα Μπουλούκια

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Δημοσίευση σχολίου (0)
To Top