Η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του 1950

0
Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η πόλη μπήκε σε εποχή ανοικοδόμησης

Η δεκαετία του 1950 ήταν μια περίοδος σημαντικών και εκρηκτικών αλλαγών για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Αφού ξεπέρασε τα εμπόδια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η πόλη αντιμετώπιζε μια νέα εποχή ανοικοδόμησης, ανάπτυξης και πολιτιστικής αναγέννησης.

Κατά τη δεκαετία του 1950 η ανάπτυξη της πόλης δημιούργησε νέες προκλήσεις. Η πόλη αντιμετώπισε προβλήματα υπερπληθυσμού και αστικής συμφόρησης, καθώς η μετανάστευση πληθυσμών από τις γύρω περιοχές οδήγησε σε αύξηση του αριθμού των κατοίκων.
Η φυγή από την ύπαιθρο, ο ερχομός ανέργων και κυνηγημένων πολιτικά από την επαρχία δυνάμωσε και στη δεκαετία του 1950, προσθέτοντας ένα 25% στον υπάρχοντα πληθυσμό. Όμως η μεγάλη αύξηση εσωτερικών μεταναστών παρατηρήθηκε στη δεκαετία 1960-1970 μεγαλώνοντας τον πληθυσμό του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης κατά 47%, χωρίς βέβαια να έχει προβλεφτεί η ανάλογη αστική υποδομή με δίκτυα, δρόμους, χώρους για σχολεία και πάρκα.

Η πόλη επίσης βίωσε μια έκρηξη στην οικονομική ανάπτυξη. Η ανοικοδόμηση της πόλης, η ανάπτυξη της βιομηχανίας και η αύξηση του εμπορίου συνέβαλαν στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ευημερία του πληθυσμού.

Νέες επιχειρήσεις εμφανίστηκαν στην πόλη, ενώ η εμπορική δραστηριότητα έκανε τη Θεσσαλονίκη ένα εμπορικό κέντρο με εθνική και διεθνή επιρροή.

Στον κοινωνικό τομέα, η Θεσσαλονίκη εξελίσσονταν προς μια πιο σύγχρονη και ανοικτή κοινωνία. Δόθηκε έμφαση στην εκπαίδευση, με το άνοιγμα νέων σχολείων και πανεπιστημίων. Ο πολιτισμός ανθούσε, με θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις και κινηματογραφικές προβολές να εμπλουτίζουν την καθημερινότητα των κατοίκων.
Η πιο μεγάλη, όμως, μεταμόρφωση της πόλης ήταν η επιχωμάτωση της ανατολικής παραλίας, από το ύψος της Ηλεκτρικής Εταιρίας ως το Ποσειδώνιο, που άρχισε στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και ολοκληρώθηκε μετά από πολλά χρόνια.
Η πόλη έζησε μια επαναστατική περίοδο ανασκαφών που αποκάλυψαν πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα.

Το 1954 ο υπουργός Δημοσίων Έργων Κ. Καραμανλής ξήλωσε τις γραμμές του Τραμ Θεσσαλονίκης και κατάργησε τη γραμμή τραμ Ντεπώ-Τσιμισκή. Το τραμ λειτουργούσε από το 1893 ως ιππήλατο και από το 1908 ηλεκτροκίνητο. Το 1957 ο Κ. Καραμανλής, ως Πρωθυπουργός πλέον, κατάργησε και το υπόλοιπο δίκτυο τραμ και στη θέση του ίδρυσε τον μονοπωλιακό ιδιωτικό Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Από το 1959 αρχίζει η επιχωμάτωση της νότιας ακτογραμμής και η καταστροφή των μικρών φυσικών κολπίσκων της περιοχής με ενέργειες του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η επιχωμάτωση έγινε από τον Λευκό Πύργο μέχρι το ύψος τους οδού 25ης Μαρτίου.

Δέσποινα Πολυχρονίδου
e-daily
Ετικέτα:

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
* Οτι δημοσιεύουμε δεν σημαίνει ότι το υιοθετούμε.
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.

Τα Μπουλούκια

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Δημοσίευση σχολίου (0)
To Top