Ένα αυθεντικό αιγυπτιακό περιβάλλον στην Νέα Μάκρη

0
συνδέεται με την αρχαία πόλη του Ραμνούντα.

Σε έναν αναπάντεχο χώρο, δίπλα από την θάλασσα, κρυμμένο μέσα σε καλαμιές και βλάστηση, δίπλα στο Μικρό Έλος της Μπρεξίζας, δηλαδή στη σημερινή Νέα Μάκρη, ένα μοναδικό μέρος για όσους θέλουν να εξερευνήσουν ένα κομμάτι της Αθηνάς που μοιάζει περισσότερο με νησί, μια τοποθεσία που αποτελεί ιδανικό προορισμό για μονοήμερη εκδρομή, συνδυάζοντας την απόδραση με την γνώση.

Χτίστηκε από τον Ηρώδη τον Αττικό περίπου το 160 π.Χ. Ο Ηρώδης επέλεξε τον Μαραθώνα για την ίδρυση του ιερού γιατί ήταν ο τόπος καταγωγής και διαμονής του. Πιθανόν το συγκρότημα να βρισκόταν μέσα στα όρια του κτήματος που κατείχε στην περιοχή.

Στον σύγχρονο αρχαιολογικό χώρο περιλαμβάνεται ένα εκτεταμένο συγκρότημα ιερού αφιερωμένου σε Αιγύπτιους θεούς και πολυτελούς λουτρού το οποίο λειτούργησε μέχρι και τον 4ο αιώνα.

Τα καλάμια και το έλος που περιβάλλουν τον χώρο το κάνουν να θυμίζει τον Νείλο δίνοντας του έτσι αυθεντικό αιγυπτιακό περιβάλλον.
Στον Μαραθώνα σύμφωνα με τη μυθολογία κατοικούσε η Νέμεσις, όπως αναφέρεται σε πολλά γραπτά της αρχαιότητας συνδέεται με την αρχαία πόλη του Ραμνούντα.

Τα εντυπωσιακά γύψινα αντίγραφα των γλυπτών του Όσιρι και της Ίσιδας, είναι αυτά που μας τραβάν το ενδιαφέρον στην κυκλική βόλτα μας στον χώρο, γλυπτά που έχουμε την δυνατότητα να δούμε και στην αυθεντική τους μορφή.

Πολλά ευρήματα από τον αρχαιολογικό χώρο έχουν μεταφερθεί και εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μαραθώνα, καθώς και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, πού εκεί φυλάσσονται από την φυσική καταστροφή και τους κακοπροαίρετους...

Τον χώρο είχε εντοπίσει πρώτος ο Γάλλος πρόξενος στην Αθήνα, Φωβέλ το 1792, αλλά τον είχε ταυτίσει λανθασμένα με τον Τύμβο τον Μαραθωνομάχων…

Η άσκηση αιγυπτιακών λατρειών στην Ελλάδα ανάγεται ήδη στα 333 π.Χ., στο λιμάνι του Πειραιά, πιθανότατα από εμπόρους που θα ταξίδευαν συχνά στην Αίγυπτο ή από Αιγυπτίους που θα διέμεναν μόνιμα εκεί.
Το ιερό ήταν χτισμένο σε τεχνητή νησίδα μέσα στο Μικρό Έλος και τα παλιότερα χρόνια αποκαλούνταν "Νησί". Το 1792, σχέδιο του Γάλλου πρόξενου στην Αθήνα, Λουί Σ. Φωβέλ, αποτυπώνει αρχαία ερείπια πάνω σε νησίδα στο Έλος.

Το ιερό ήταν αφιερωμένο στον Σάραπι, εξελληνισμένη μορφή του θεού Όσιρι, κι εκεί τελούνταν οι μεγάλες εορτές του Σάραπι και της Ίσιδας, ενώ λατρευόταν, επίσης, ο γιος τους Ώρος.

Το ιερό διέθετε τέσσερις εισόδους, οι οποίες ήταν πλήρως ευθυγραμμισμένες με τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα ενώ στο κέντρο του ιερού υπήρχε μια βαθμιδωτή πυραμίδα...

Οι ανασκαφές αποκάλυψαν συγκρότημα ιερού. αφιερωμένο σε Αιγύπτιους θεούς και πολυτελούς λουτρού, καθώς και μια μεγάλη ελλειψοειδή δεξαμενή νοτιότερα.

Η κεντρική είσοδος είναι στραμμένη στην Ανατολή και βρίσκεται από την πλευρά της θάλασσας. Σε κάθε πύλη του ναού υπήρχαν 4 αγάλματα. Συνολικά τον ναό κοσμούσαν περιμετρικά 16 τεράστια αγάλματα Αιγύπτιων θεών.
Τον Ιούνιο του 2018 άγνωστοι εισέβαλαν στον αρχαιολογικό χώρο και προξένησαν σημαντικές φθορές στα αντίγραφα των αγαλμάτων των θεών Ίσιδος και Όσιρη που είναι στημένα ανά ζεύγος στους τρεις πυλώνες του ιερού.

Οι δράστες χρησιμοποίησαν βαριά εργαλεία και το μένος τους ήταν μεγάλο θεωρώντας πως καταστρέφουν αυθεντικές αρχαιότητες, πράξη θρησκευτικού βανδαλισμού αγνώστου προελεύσεως. Ευτυχώς, τα πρωτότυπα αγάλματα προστατεύονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μαραθώνα. Το Αιγυπτιακό ιερό στην Μπρεξίζα είναι το μοναδικό στην Αττική.

Ιερό των Αιγυπτίων Θεών
Περιοχή Μπρεξίζα, Νέα Μάκρη (είσοδος από παραλία Ν. Μάκρης, δίπλα από το εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής)

Αρχαιολογικό Μουσείο Μαραθώνα
Πλαταιών 114, Βρανάς, Μαραθώνας

apotis4stis5
Ετικέτα:

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
* Οτι δημοσιεύουμε δεν σημαίνει ότι το υιοθετούμε.
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.

Τα Μπουλούκια

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

Δημοσίευση σχολίου (0)
To Top