Μια βόλτα στην ιστορία και την ομορφιά του Πασαλιμανιού.
Υπάρχουν σημεία στην Αττική που δεν αποτελούν απλώς τοποθεσίες στον χάρτη, αλλά «ζωντανούς οργανισμούς» που αναπνέουν μαζί με τους ανθρώπους τους. Το Πασαλιμάνι είναι αναμφίβολα η «κορωνίδα» του Πειραιά, ένας προορισμός που προσφέρει ανάσες χαράς κάθε εποχή του χρόνου. Μέσα από την πρόσφατη ξενάγηση της εκπομπής Happy Hours με τη Μάγδα Τσέγκου, είχαμε την ευκαιρία να θυμηθούμε γιατί αυτός ο κόλπος παραμένει το απόλυτο σημείο αναφοράς για διασκέδαση, ατένισμα και ξεγνοιασιά. Οι εικόνες από ψηλά, που κόβουν την ανάσα, επιβεβαιώνουν πως πρόκειται για ένα από τα πιο εντυπωσιακά παράκτια μέτωπα της χώρας.
Το ρολόι: Το θρυλικό σημείο συνάντησης
Αν υπάρχει ένα σύμβολο που να συμπυκνώνει τις αναμνήσεις γενεών Πειραιωτών, αυτό είναι το πέτρινο ρολόι. Εγκαινιάστηκε το 1940 και αποτέλεσε το «σήμα κατατεθέν» της περιοχής. Πολύ γρήγορα, αναδείχθηκε στον πιο αγαπημένο τόπο συνάντησης, με τη φράση «ραντεβού στο ρολόι» να αντηχεί για δεκαετίες στους δρόμους του Πειραιά. Η κινηματογραφική του ιστορία είναι εξίσου εμβληματική. Στην ταινία-σταθμό του ελληνικού κινηματογράφου «Η Αλίκη στο Ναυτικό», το συγκεκριμένο ρολόι «πρωταγωνίστησε» σε μια από τις πιο χαριτωμένες σκηνές, καθώς εκεί ήταν το σημείο όπου η Αλίκη Βουγιουκλάκη έχασε το ραντεβού της με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Η αριστοκρατική αύρα και τα νεοκλασικά «κοσμήματα»
Η αγάπη των Πειραιωτών για το Πασαλιμάνι δεν είναι τυχαία, αλλά έχει βαθιές ρίζες στον χρόνο. Από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τις αρχές του 20ου, η εύπορη τάξη της πόλης επέλεξε αυτό το προνομιακό σημείο για να χτίσει τις εντυπωσιακές κατοικίες της. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία: το Πασαλιμάνι προσέφερε απεριόριστη θέα στο γαλάζιο, μένοντας ταυτόχρονα μακριά από τον θόρυβο του κεντρικού λιμανιού και τους καπνούς των εργοστασίων της εποχής.
Μέχρι σήμερα, η Ακτή Μουτσοπούλου διασώζει ψήγματα αυτής της ένδοξης περιόδου. Στη διασταύρωση των οδών Κάνιγγος και Σηραγγείου, δεσπόζει ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα: η Βίλα Τζιβανιώτη. Γνωστή και ως «το σπίτι με τους φοίνικες» –παρόλο που τα δέντρα δεν κοσμούν πλέον την αυλή της – η πέτρινη αυτή έπαυλη νεογοτθικού ρυθμού χτίστηκε τον 19ο αιώνα και στέκει εκεί ως αψευδής μάρτυρας του αρχοντικού παρελθόντος της πόλης. Το Πασαλιμάνι συνεχίζει να γοητεύει, συνδυάζοντας την ιστορική μνήμη με τη σύγχρονη ζωντάνια, παραμένοντας το καμάρι κάθε Πειραιώτη.
Το ρολόι: Το θρυλικό σημείο συνάντησης
Αν υπάρχει ένα σύμβολο που να συμπυκνώνει τις αναμνήσεις γενεών Πειραιωτών, αυτό είναι το πέτρινο ρολόι. Εγκαινιάστηκε το 1940 και αποτέλεσε το «σήμα κατατεθέν» της περιοχής. Πολύ γρήγορα, αναδείχθηκε στον πιο αγαπημένο τόπο συνάντησης, με τη φράση «ραντεβού στο ρολόι» να αντηχεί για δεκαετίες στους δρόμους του Πειραιά. Η κινηματογραφική του ιστορία είναι εξίσου εμβληματική. Στην ταινία-σταθμό του ελληνικού κινηματογράφου «Η Αλίκη στο Ναυτικό», το συγκεκριμένο ρολόι «πρωταγωνίστησε» σε μια από τις πιο χαριτωμένες σκηνές, καθώς εκεί ήταν το σημείο όπου η Αλίκη Βουγιουκλάκη έχασε το ραντεβού της με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Η αριστοκρατική αύρα και τα νεοκλασικά «κοσμήματα»
Η αγάπη των Πειραιωτών για το Πασαλιμάνι δεν είναι τυχαία, αλλά έχει βαθιές ρίζες στον χρόνο. Από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τις αρχές του 20ου, η εύπορη τάξη της πόλης επέλεξε αυτό το προνομιακό σημείο για να χτίσει τις εντυπωσιακές κατοικίες της. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία: το Πασαλιμάνι προσέφερε απεριόριστη θέα στο γαλάζιο, μένοντας ταυτόχρονα μακριά από τον θόρυβο του κεντρικού λιμανιού και τους καπνούς των εργοστασίων της εποχής.
Μέχρι σήμερα, η Ακτή Μουτσοπούλου διασώζει ψήγματα αυτής της ένδοξης περιόδου. Στη διασταύρωση των οδών Κάνιγγος και Σηραγγείου, δεσπόζει ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα: η Βίλα Τζιβανιώτη. Γνωστή και ως «το σπίτι με τους φοίνικες» –παρόλο που τα δέντρα δεν κοσμούν πλέον την αυλή της – η πέτρινη αυτή έπαυλη νεογοτθικού ρυθμού χτίστηκε τον 19ο αιώνα και στέκει εκεί ως αψευδής μάρτυρας του αρχοντικού παρελθόντος της πόλης. Το Πασαλιμάνι συνεχίζει να γοητεύει, συνδυάζοντας την ιστορική μνήμη με τη σύγχρονη ζωντάνια, παραμένοντας το καμάρι κάθε Πειραιώτη.
Σοφία Φυρογένη
athensmagazine



Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.
Τα Μπουλούκια
Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.