πέρασε από διάφορες φάσεις, καθυστερήσεις και… αρχαιολογικά ευρήματα.
Αν κάτι χαρακτηρίζει το μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι ότι… δεν υπάρχει – ή μάλλον, δεν υπήρχε μέχρι πρόσφατα. Ήταν ένας αστικός μύθος. Ένας θρύλος. Κάτι σαν το Lochness, τον Bigfoot, κάτι σαν unicorn των αστικών συγκοινωνιών: όλοι το είχαν ακουστά, κανείς δεν το είχε δει. Οι Θεσσαλονικείς λέγαμε, «Ωραίο το μετρό της Αθήνας, αλλά αυτό της Θεσσαλονίκης πραγματικά δεν υπάρχει!» και κρυφά ρίχναμε κι ένα δάκρυ, όμως απτόητοι συνεχίζαμε το αυτοτρολάρισμα μέχρι τελικής πτώσης. Αλλά να που τα αστεία τελείωσαν, και ο μύθος έγινε πραγματικότητα: στις 30 Νοεμβρίου οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης επιτέλους θα μπορέσουν να μπουν στο δικό τους μετρό, το πιο φαντασμαγορικό και πολυαναμενόμενο έργο που είδε ποτέ η συμπρωτεύουσα. Και ναι, δεν είναι ψέμα.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος του επιτεύγματος, αρκεί να θυμηθούμε ότι αυτό το έργο γεννήθηκε ως ιδέα το… 1918! Ένα έργο που πήρε τόσο καιρό να υλοποιηθεί, θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί ως μια «πολιτιστική κληρονομιά». Από την πρώτη τρύπα το 1987 μέχρι την τελική παράδοση το 2023, το μετρό της Θεσσαλονίκης πέρασε από διάφορες φάσεις, καθυστερήσεις και… αρχαιολογικά ευρήματα, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να αργούμε μωρέ να πάρουμε μπρος, αλλά κούτσα κούτσα κάτι καταφέρνουμε. 9,6 Χιλιόμετρα υπομονής
Με 9,6 χιλιόμετρα γραμμής, 13 σταθμούς και αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας χωρίς οδηγό (τώρα αυτό καλό είναι κανείς δεν ξέρει σε αυτή τη χώρα) το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι τεχνολογικά ένα θαύμα, αλλά μικρό, κούτσικο θαύμα. Σκεφτείτε το λίγο: χρειάστηκε τόσος χρόνος να γίνει, που η τεχνολογία πρόλαβε να φτάσει στο σημείο να απολύσει τον οδηγό και πάλι δέκα στάσεις θα έχει όλες κι όλες. Τι να κάνεις να κάτσεις να μαλώσεις;
Οι σταθμοί, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, καλύπτουν όλες τις βασικές περιοχές της πόλης, με τον πιο ξεχωριστό όλων, τον σταθμό Βενιζέλου, να λειτουργεί και ως αρχαιολογικό μουσείο, αν και λίγο έλειψε να δημιουργηθεί μια μικρή επανάσταση στην περιοχή με τους καταστηματάρχες να τα παίρνουν στο κρανίο που 30+ χρόνια ζούσαν με σκαλωσιές και παραπετάσματα. Τώρα όμως; Αμ πώς! Θα περπατάς δίπλα από τα αρχαία, σαν να παίζεις σε ντοκιμαντέρ του National Geographic.
Για τους Θεσσαλονικείς, που έχουν ζήσει γενιές πάνω σε λεωφορεία που ποτέ δεν έφταναν στην ώρα τους και πακτώνονταν μέσα σαν τις σαρδέλες, το νέο μετρό έρχεται σαν ανακούφιση και λίγο σαν το παραμύθι με τον λύκο και τα πρόβατα. Τα δρομολόγια θα είναι συχνά, με απόσταση 3,5 λεπτά το πρώτο διάστημα και τελικά 1,5 λεπτό ανάμεσα στους σταθμούς, κάτι που μένει εν τέλει να το δούμε στην πράξη. Με 18 συρμούς να μεταφέρουν 18.000 επιβάτες την ώρα, το μετρό υπόσχεται να διώξει 57.000 αυτοκίνητα από τους δρόμους, δίνοντας μια πολυπόθητη ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος. Λέτε να δούμε ξεφρακαρισμένη Εγνατία και να πάθουμε σύγχυση που μας αλλάζουν όσα ξέραμε για την πόλη μας;
Το καλλιγραφικό "μ" έχει εμπνευστεί από βυζαντινά χειρόγραφα, ενώ ο κύκλος που το περιβάλλει συμβολίζει τις σήραγγες του σιδηροδρόμου.
Λοιπόν, Θεσσαλονίκη, τα κατάφερες. Όχι μόνο έχεις το πιο μοντέρνο μετρό, αλλά και το πιο πολυαναμενόμενο. Ε, τι νύμφη θα ήσουν αλλιώς;
Για να καταλάβουμε το μέγεθος του επιτεύγματος, αρκεί να θυμηθούμε ότι αυτό το έργο γεννήθηκε ως ιδέα το… 1918! Ένα έργο που πήρε τόσο καιρό να υλοποιηθεί, θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί ως μια «πολιτιστική κληρονομιά». Από την πρώτη τρύπα το 1987 μέχρι την τελική παράδοση το 2023, το μετρό της Θεσσαλονίκης πέρασε από διάφορες φάσεις, καθυστερήσεις και… αρχαιολογικά ευρήματα, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να αργούμε μωρέ να πάρουμε μπρος, αλλά κούτσα κούτσα κάτι καταφέρνουμε. 9,6 Χιλιόμετρα υπομονής
Με 9,6 χιλιόμετρα γραμμής, 13 σταθμούς και αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας χωρίς οδηγό (τώρα αυτό καλό είναι κανείς δεν ξέρει σε αυτή τη χώρα) το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι τεχνολογικά ένα θαύμα, αλλά μικρό, κούτσικο θαύμα. Σκεφτείτε το λίγο: χρειάστηκε τόσος χρόνος να γίνει, που η τεχνολογία πρόλαβε να φτάσει στο σημείο να απολύσει τον οδηγό και πάλι δέκα στάσεις θα έχει όλες κι όλες. Τι να κάνεις να κάτσεις να μαλώσεις;
Οι σταθμοί, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, καλύπτουν όλες τις βασικές περιοχές της πόλης, με τον πιο ξεχωριστό όλων, τον σταθμό Βενιζέλου, να λειτουργεί και ως αρχαιολογικό μουσείο, αν και λίγο έλειψε να δημιουργηθεί μια μικρή επανάσταση στην περιοχή με τους καταστηματάρχες να τα παίρνουν στο κρανίο που 30+ χρόνια ζούσαν με σκαλωσιές και παραπετάσματα. Τώρα όμως; Αμ πώς! Θα περπατάς δίπλα από τα αρχαία, σαν να παίζεις σε ντοκιμαντέρ του National Geographic.
Για τους Θεσσαλονικείς, που έχουν ζήσει γενιές πάνω σε λεωφορεία που ποτέ δεν έφταναν στην ώρα τους και πακτώνονταν μέσα σαν τις σαρδέλες, το νέο μετρό έρχεται σαν ανακούφιση και λίγο σαν το παραμύθι με τον λύκο και τα πρόβατα. Τα δρομολόγια θα είναι συχνά, με απόσταση 3,5 λεπτά το πρώτο διάστημα και τελικά 1,5 λεπτό ανάμεσα στους σταθμούς, κάτι που μένει εν τέλει να το δούμε στην πράξη. Με 18 συρμούς να μεταφέρουν 18.000 επιβάτες την ώρα, το μετρό υπόσχεται να διώξει 57.000 αυτοκίνητα από τους δρόμους, δίνοντας μια πολυπόθητη ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος. Λέτε να δούμε ξεφρακαρισμένη Εγνατία και να πάθουμε σύγχυση που μας αλλάζουν όσα ξέραμε για την πόλη μας;
Το καλλιγραφικό "μ" έχει εμπνευστεί από βυζαντινά χειρόγραφα, ενώ ο κύκλος που το περιβάλλει συμβολίζει τις σήραγγες του σιδηροδρόμου.
Λοιπόν, Θεσσαλονίκη, τα κατάφερες. Όχι μόνο έχεις το πιο μοντέρνο μετρό, αλλά και το πιο πολυαναμενόμενο. Ε, τι νύμφη θα ήσουν αλλιώς;
pillowfights
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.
Τα Μπουλούκια
Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.