10 πράγματα που κάνεις και δε φαντάζεσαι ότι προκαλούν άγχος

ίσως και να μην το περίμενες κι όμως το κάνουν με τεράστια επιτυχία!

Νομίζω πως η λέξη «άγχος» θα έπρεπε να ψηφιστεί ως αρχηγός των συναισθημάτων για τον 21ο αιώνα. Να φταίει η ακραία και ταχεία εξάπλωση της τεχνολογίας; Η αισχρή οικονομική κατάσταση; Η κοινωνία που συνεχίζει να παρέχει απλόχερα προκαταλήψεις, ταμπού, απαιτήσεις και κριτικές; Αυτά, δυστυχώς, βέβαια, πάνω-κάτω τα ξέρουμε τόσα χρόνια. Και λίγο ως πολύ, έχουμε συνηθίσει να ορίζουν τα επίπεδα του άγχους μας. Δες εδώ όμως, δέκα λόγους που σου βρήκα, που ίσως και να μην περίμενες ότι σου προκαλούν άγχος κι όμως το κάνουν με τεράστια επιτυχία!

1. Περπατάς λάθος

Μπορεί η ψυχολογία σου να επηρεάζει το πώς περπατάς και πώς κάθεσαι αλλά ισχύει και το αντίστροφο. Ερευνητές έκαναν ένα πείραμα ζητώντας από άτομα να περπατήσουν με τους ώμους μαζεμένους και σκυφτοί. Αποτέλεσμα; Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως άρχισαν να αισθάνονται χειρότερα και να φέρνουν στον νου τους περισσότερες αρνητικές σκέψεις παρά θετικές. Για ξεκίνα να κορδώνεσαι.

2. Αναβολή στην αναβολή

Θα έρθουν στιγμές που θα πνίγεσαι με πλήθος υποχρεώσεων και θα σου μένουν κι άλλες τόσες να ολοκληρώσεις. Μια παύση για ξεκούραση ίσως σου μοιάζει με όαση. Και θα σκεφτείς ότι πρέπει να παίρνεις λίγο χρόνο να ξεκουράζεσαι, αλλιώς θα πιεστείς και θ’ αγχωθείς. Ξέρεις όμως πόσο θα αγχωθείς αν για μια ώρα ξεκούρασης αύριο, έχεις να κάνεις δέκα δουλειές αντί για πέντε; Περισσότερη ξεκούραση θα νιώσει ο εγκέφαλός σου και το σώμα σου αν ξέρει ότι έχει απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις του κι είναι πλέον ελεύθερος να ηρεμήσει.

3. Δε μένεις μόνος

Σε πολλούς ανθρώπους δεν αρέσει η μοναξιά. Άλλοι μάλιστα νιώθουν πως θέλουν συνεχώς έναν άνθρωπο πλάι τους για να νιώθουν όμορφα, για να παραμερίζουν τις αρνητικές τους σκέψεις και να περνούν καλά. Οι ειδικοί όμως, έχουν αντίθετοι γνώμη μιας και συνιστούν έστω και δέκα λεπτά να βρίσκεσαι μόνος με τον εαυτό σου, διαφορετικά το άγχος κι η κατάθλιψη παραμονεύουν, χωρίς να το πάρεις καν χαμπάρι! Επιπλέον, πρέπει να μπορείς να νιώθεις καλά και μόνος σου, γιατί τι θα συμβεί αν κάποια στιγμή δεν έχεις κανέναν να μπορεί να είναι μαζί σου;

4. Το Multi-tasking

Άλλοι το σιχαίνονται, άλλοι το θεωρούν επίτευγμα ζωής, άλλοι δε ζουν χωρίς αυτό. Μπορεί να θεωρείς ότι το να τρως δουλεύοντας παράλληλα στον υπολογιστή ή το να μιλάς στο κινητό ενώ κάνεις δουλειά σού γλυτώνει χρόνο, στη πραγματικότητα όμως σου προκαλεί άγχος. Μιας και περνάς στον εγκέφαλό σου ότι δεν έχεις χρόνο, οπότε πρέπει να δράσεις ως πολυεργαλείο γιατί δεν προλαβαίνεις. Αποτέλεσμα; Χάνεις την ουσία σε κάθε τι που κάνεις. Επιπλέον, δεν μπορείς να δώσεις το εκατό τοις εκατό της προσοχής σου σ’ ένα πράγμα, που σημαίνει ότι δε θα κάνει καλά όλα με όσα καταπιάνεσαι. Πέτυχες όντως κάτι;

5. Το κινητό

Δε θα σου πω πως το γεγονός ότι βλέπεις τις «τέλειες» ζωές των άλλων σου δημιουργεί άγχος και κατάθλιψη για τη δική σου. Θα σου πω πως οι τόσες ηλεκτρονικές συσκευές προκαλούν υπερδιέγερση. Με το αίσθημα ότι είσαι συνεχώς «συνδεδεμένος» δεν ξεκουράζεσαι ποτέ πραγματικά. Πόσες φορές ένα μήνυμα σε ξύπνησε με ταχυκαρδία στο άκουσμα του ήχου και μηχανικά απάντησες; Ή, πόσες φορές η αϋπνία σου σε οδήγησε στο να χαζέψεις λίγο την αρχική σου, μέχρι που σ’ έπιασε χειρότερη αϋπνία; Γενικά, δοκίμασε ν’ απέχεις λίγο περισσότερο από το κινητό, ειδικά τις ώρες λίγο πριν κοιμηθείς.

6. Πίνεις αναψυκτικά light

Ίσως να προσέχεις τη σιλουέτα σου, ίσως να μη θες να καταναλώνεις τους τόνους ζάχαρης που βρίσκονται στα κλασικά αναψυκτικά. Ήξερες όμως ότι αυτά τα αναψυκτικά, όπως και κάποια ενεργειακά ποτά, περιέχουν γλυκαντικές ουσίες όπως η ασπαρτάμη και μειώνουν τη σεροτονίνη του εγκεφάλου; Μάλιστα, ερευνητές σε πανεπιστήμιο στο Οχάιο, διαπίστωσαν ότι η χρήση ασπαρτάμης επιδείνωσε τα συμπτώματα ατόμων που είχαν ιστορικό κατάθλιψης.

7. Χρησιμοποιείς το ποτό για να χαλαρώσεις

Κι όμως, η κατανάλωση αλκοόλ μακροπρόθεσμα επιδεινώνει το άγχος. Ακόμα κι άνθρωποι που δεν έχουν πρόβλημα με το άγχος, είναι πιθανό να αποκτήσουν. Κι όλα αυτά γιατί το αλκοόλ επηρεάζει τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε και διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας. Ως αποτέλεσμα, κλονίζεται το κεντρικό νευρικό σύστημα και δε λειτουργεί σωστά. Επιφέρει επίσης και πτώση του σακχάρου στο αίμα κι αφυδάτωση, με αποτέλεσμα εξασθενημένη γνωστική λειτουργεία. Δεν ηρέμησες και πολύ τελικά, ε;

8. Φωτογραφίζεις τα πάντα

Μελέτες έχουν αποδείξει πως όσοι επισκέπτες φωτογράφιζαν τα πάντα σ’ ένα μουσείο, είχαν μεγαλύτερη δυσκολία να θυμηθούν όσα είδαν έναντι αυτών που δεν ακούμπησαν την κάμερα. Κι αυτό γιατί εστιάζεις στη σωστή και τέλεια απεικόνιση του αντικειμένου και χάνεις την ουσία που διαδραματίζεται μπροστά σου. Κάτι ήξεραν όσοι έλεγαν πως για τις καλύτερες στιγμές δεν υπάρχουν φωτογραφικές αποδείξεις. Η φωτογραφία στο μυαλό σου είναι πιο ζωντανή ανάμνηση απ’ ό,τι στο κινητό σου. Για δες το λίγο αλλιώς.

9. Αγνοείς το άγχος σου

Ένας τρόπος ν’ αυξήσεις το άγχος σου είναι να το αγνοείς. Όσο το αφήνεις να υπάρχει, γιγαντώνεται κι ας νομίζεις το αντίθετο επειδή δεν το σκέφτεσαι συνειδητά. Υπάρχει και το ασυνείδητο όμως. Γι’ αυτό, προσπάθησε να εντοπίσεις τι ακριβώς σου προκαλεί άγχος. Αν ανακαλύψεις τους λόγους, θα σου είναι και πιο εύκολο να βρεις τρόπους να το διαχειρίζεσαι. Πρέπει να ξέρεις πού πονάς για να πάρεις το σωστό χάπι και να περάσει ο πόνος. Με χάπι για τον πονοκέφαλο, κανένας πονόδοντος δεν πέρασε. Νομίζω με κατάλαβες.

10. Είσαι κι εσύ τελειομανής;

Mπορεί να το θεωρείς παραγωγικό και καλό, αλλά όπως και κάθε άλλη λέξη με δεύτερο συνθετικό τη «μανία» καταλαβαίνεις ότι κάτι, κάπου, δεν πάει και τόσο καλά. Και δεν πάει γιατί το «τέλειο» ακόμα και να υφίσταται, δεν μπορεί να υφίσταται πάντα. Έτσι, θέτεις εξωπραγματικές προσδοκίες για τον εαυτό σου, ανεβάζεις έναν πήχη ψηλά, για να αποδείξεις τι; Και σε ποιον; Ξεκουράσου κι ηρέμησε. Κανείς δεν είναι τέλειος, όλοι το λέμε αυτό κι ισχύει. Δεν είσαι μηχανή, είσαι άνθρωπος. Αν δεν κάνεις κάτι καλά, θα κάνεις κάτι άλλο.


Άλλοι με περισσότερο κι άλλοι με λιγότερο, όλοι πλέον ζουν με άγχος. Σκοπός είναι να μάθεις να το διαχειρίζεσαι χωρίς να σε ορίζει αυτό. Χωρίς να σου δημιουργεί προβλήματα υγείας ή δυσκολία στην καθημερινότητά σου. Προσπάθησε να βρεις τους δικούς σου τρόπους να ηρεμείς το μέσα σου. Κι αν δεν μπορείς μόνος, ζήτησε βοήθεια από έναν φίλο, από κάποιον που εμπιστεύεσαι ή από έναν ειδικό. Μην το βοηθάς να σου στερεί όμορφες στιγμές από τη ζωή σου. Βρες την πηγή και στράγγιξέ την. Είναι η μόνη φορά που θα δεις τη γη ν’ ανθίζει.

Νίκη Χατζηευστρατίου
pillowfights
Ετικέτα:
To Top