η «αμερικανιά» έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας...
Μια πολυπολιτισμική ήπειρος, που τα ερεθίσματά της είναι πάμπολλα, σε σημείο αηδίας. Εισερχόμενη πληροφορία, που απορροφάται σαν νεράκι και πολλές φορές αναρωτιόμαστε πού και ποια είναι η ουσία. Έχει αυτό το coolness– που λέμε και στο χωριό μου. Από τις τάσεις μόδας μέχρι μια απλή τεχνολογική συσκευή η «αμερικανιά» έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας έτσι, που μερικές φορές δεν ξεχωρίζουμε τι είναι δικό μας και τι όχι.
1. Starbucks
Μια αλυσίδα καταστημάτων, που έχει γίνει στέκι για όλη τη νεολαία. Δημιουργώντας ένα χώρο μελέτης για όσους θέλουν να διαβάσουν ή να κάνουν μια ομαδική εργασία έχει καταφέρει να προσελκύσει με τα προϊόντα του σε συνδυασμό με τη ζεστή του ατμόσφαιρα όλους εκείνους, που απολαμβάνουν να γίνονται παραγωγικοί έξω από το σπίτι τους. Δεν είναι από τις αμερικανιές που κράζει πολύς κόσμος όμως δεν παύει να είναι κάτι που δε θα μας έλειπε, εάν δεν υπήρχε. Σαν τον ελληνικό τον καφέ δεν έχει λέμε!
2. Black Friday
Η Μαύρη Παρασκευή έχει καθιερωθεί την επομένη της ημέρας των Ευχαριστιών στην Αμερική ως αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Μία ημέρα, που η φήμη της άργησε να φτάσει στην Ελλάδα σε σχέση με την περίοδο ύπαρξή της κι όπου όλοι βρίσκουν την ευκαιρία, να ψωνίσουν σε απίστευτες τιμές προϊόντα κι υπηρεσίες. Σίγουρα είναι μια ημέρα κέρδους για το εμπόριο και χαράς για τους καταναλωτές. Έχοντας με το μέρος της ένα μεγάλο αριθμό υποστηρικτών, έχει καταφέρει να αγιοποιηθεί χωρίς να έχει ουσιαστικό λόγο ύπαρξης, αφού η περίοδος των εκπτώσεων είναι η έγκυρη απόδειξη της προσπάθειας αύξησης του κέρδους.
3. Sweet Sixteen
Η μεγαλύτερη ανούσια κατάσταση, που σιγά σιγά λέει να έρθει και στα μέρη μας– αν ακόμα δεν έχει καθιερωθεί δηλαδή. Για κάποιο λόγο για τους Αμερικάνους αυτή η μέρα που κλείνει ένας έφηβος τα δέκατα έκτα χρόνια του θεωρείται ένα αξιοσημείωτο πέρασμα από την εφηβεία στην νεαρή ενηλικίωση κι είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός για το παιδί, αλλά και για τους γονείς. Γιατί ένα παιδί στα δεκαέξι του ξέρει πού είναι το μυαλό του, να τρελαθούμε δηλαδή! Στην πατρίδα πετάμε ένα «sweet sixteen» έτσι για το έθιμο. Ας χαλαρώσουμε λίγο, ένα «sweet eighteen» και πολύ μας είναι.
4. Ρομαντικές κομεντί
Ποιος οφείλεται άραγε για όλες τις προσδοκίες και το ρομαντισμό, που αποζητούμε από το σύντροφο ή τον ενδιαφερόμενο; Για τα happy endings και τον άντρα, που τρέχει να προλάβει μια κοπέλα στο αεροδρόμιο; Οι λεγόμενες rom-com έχουν δημιουργήσει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο ο έρωτας φαντάζει σαν κάτι ονειρικό αποσιωπώντας ολοκληρωτικά τον ρεαλισμό των ανθρώπινων σχέσεων. Για τους Αμερικανούς υπάρχουν τα δυο άκρα· ή εκνευριστικά σιροπιαστός ρομαντισμός ή υπερβολικά υποσχόμενο χαμούρεμα. Κράζουμε, κράζουμε αλλά δε λέμε όχι σε μια Julia Roberts παρέα με μια πάστα και χαρτομάντιλα.
5. To φαινόμενο «Καριμπράτσο»
Ονομασία εμπνευσμένη από τη γνωστή ταινία- ύμνος στην κατανάλωση, που χαρακτηρίζει την ανυπέρβλητη χαρά από την οποία διακατέχεται κάποιος όταν ψωνίζει. Μάρκες και φίρμες παντού. Αυτό το είδωλο γυναίκας στις βιτρίνες, που κρατάει δέκα τσάντες στο κάθε χέρι. Θες να το κάνεις, έστω μια φορά στη ζωή σου. Να πάρεις όλο το μισθό σου και να χρυσώσεις τα μαγαζιά ή να αποκτήσεις τη δική σου χρυσή κάρτα. Μέχρι τότε όμως παραμένεις προσγειωμένος και ρεαλιστής. Γνωρίζεις πως στο τέλος δεν αξίζει καθόλου όλη αυτή η καταναλωτική μανία, που έχει προωθήσει η Αμερική.
6. Influencing
Ε, τώρα! Αν δεν ακολουθείς μια influencer πού πας; Μας αρέσει να παίρνουμε ιδέες, να ακούμε τις συμβουλές τους και να προσποιούμαστε κι εμείς μερικές φορές σαν να είμαστε ένας influencer. Ας μην ξεχνάμε όμως πως κι ο Αϊ – Βασίλης είναι ένας, αλλά δεν έχω δει κανέναν να τον ακολουθεί. Αποτελεί ένα επάγγελμα, που έχει αυξήσει πολύ την αξία του και δίχως καμία αμφιβολία κάποιοι το υποστηρίζουν πολύ σωστά κι υπεύθυνα. Influencing δε σημαίνει μόνο ποστάρω μια φωτογραφία στο instagram για να πάρω likes, που θα γίνουν λεφτά. Θέλει στρατηγική και καλή διαχείριση.
7. Valentine’s day
Αυτή η μέρα του χρόνου, που γιορτάζουμε τον έρωτά μας λες και δεν το κάνεις κάθε μέρα – μπακούρια, φίλοι μου κρατάτε γερά. Ξαφνικά έχουμε τον Άγιο Βαλεντίνο (μεγάλη η χάρη του), που μας βάζει να στέλνουμε λουλούδια, γλυκά και γράμματα. Εάν θες να κάνεις μια ρομαντική πράξη μπορείς να το κάνεις όποτε μα όποτε θες. Μην περιμένεις αυτή τη μοναδική μέρα. (Άλλο, που ξινίζει η μούρη μας όταν δε μας στέλνουν τίποτα). Κατανάλωση και πάλι κατανάλωση. Τίποτα ουσιαστικό, τίποτα συναισθηματικό. Απορροφημένη αμερικανική πληροφορία.
8. Instagram
Ίσως η πιο πολυχρησιμοποιημένη εφαρμογή αυτήν την περίοδο. Ξεπερνώντας το facebook, έχει καταφέρει να μπει για τα καλά στη ζωή μας και να γίνει προέκταση των σκέψεών μας. Φωτογραφίες, στιχάκια, αντιδράσεις. Το μισούμε που μας έχει κάνει τόσο εξαρτημένους, αλλά δε μπορούμε μια μέρα χωρίς αυτό. Προσπάθησε κι αν καταφέρεις να μην πάει το χέρι σου αυτόματα στο εικονίδιο της εφαρμογής θα σε παραδεχτώ. Ευχαριστούμε πολύ τους φοιτητές του Stanford, που με αυτή τους την εφεύρεση μας έχουν γαμήσει την ψυχολογική μας ισορρροπία.
9. Netflix and chill
Οκ, όμορφο να αράζεις σπίτι και να βλέπεις ταινίες και σειρές. Αλλά δεν το λες και τρομέρο τρόπο διασκέδασης. Κάποιοι έχουν κουραστεί να βλέπουν gifs με αυτή την επιγραφή και μια φωτογραφία με το λογότυπο στην οθόνη κι ένα ποτήρι μπίρας στο χέρι. Άραγε σκέφτεσαι όταν ποστάρεις αυτήν την κατάσταση; Μπορούμε να τσιλάρουμε και χωρίς να το προβάλλουμε. Έτσι κι αλλιώς, η σημασία αυτής της έκφρασης δεν είναι αυτό που φαίνεται. Καλύτερα να λέμε netflix, chill και προφυλάξεις!
10. Fast food
Ο «πλούτος» της σημερινής κοινωνίας. Το φαγητό της άνεσης, της επιβράβευσης και της συμπόνιας. Όλο λες θα το κόψεις, αλλά δεν μπορείς να αντισταθείς σε ένα burger ή στις πατατούλες. Όσο πλαστικούρα και να λέμε ότι είναι, δε θα αλλάξει ποτέ η θέση του ταχυφαγείου στην καρδιά μας. Με μέτρο πάντοτε όμως, γιατί μια καρδιά την έχουμε!
Η νεολαία νιώθει cool στην τοποθεσία «coachella» κι εγώ χτυπάω το κεφάλι μου στον τοίχο βλέποντας για εκατοστή φορά Gossip Girl.
1. Starbucks
Μια αλυσίδα καταστημάτων, που έχει γίνει στέκι για όλη τη νεολαία. Δημιουργώντας ένα χώρο μελέτης για όσους θέλουν να διαβάσουν ή να κάνουν μια ομαδική εργασία έχει καταφέρει να προσελκύσει με τα προϊόντα του σε συνδυασμό με τη ζεστή του ατμόσφαιρα όλους εκείνους, που απολαμβάνουν να γίνονται παραγωγικοί έξω από το σπίτι τους. Δεν είναι από τις αμερικανιές που κράζει πολύς κόσμος όμως δεν παύει να είναι κάτι που δε θα μας έλειπε, εάν δεν υπήρχε. Σαν τον ελληνικό τον καφέ δεν έχει λέμε!
2. Black Friday
Η Μαύρη Παρασκευή έχει καθιερωθεί την επομένη της ημέρας των Ευχαριστιών στην Αμερική ως αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Μία ημέρα, που η φήμη της άργησε να φτάσει στην Ελλάδα σε σχέση με την περίοδο ύπαρξή της κι όπου όλοι βρίσκουν την ευκαιρία, να ψωνίσουν σε απίστευτες τιμές προϊόντα κι υπηρεσίες. Σίγουρα είναι μια ημέρα κέρδους για το εμπόριο και χαράς για τους καταναλωτές. Έχοντας με το μέρος της ένα μεγάλο αριθμό υποστηρικτών, έχει καταφέρει να αγιοποιηθεί χωρίς να έχει ουσιαστικό λόγο ύπαρξης, αφού η περίοδος των εκπτώσεων είναι η έγκυρη απόδειξη της προσπάθειας αύξησης του κέρδους.
3. Sweet Sixteen
Η μεγαλύτερη ανούσια κατάσταση, που σιγά σιγά λέει να έρθει και στα μέρη μας– αν ακόμα δεν έχει καθιερωθεί δηλαδή. Για κάποιο λόγο για τους Αμερικάνους αυτή η μέρα που κλείνει ένας έφηβος τα δέκατα έκτα χρόνια του θεωρείται ένα αξιοσημείωτο πέρασμα από την εφηβεία στην νεαρή ενηλικίωση κι είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός για το παιδί, αλλά και για τους γονείς. Γιατί ένα παιδί στα δεκαέξι του ξέρει πού είναι το μυαλό του, να τρελαθούμε δηλαδή! Στην πατρίδα πετάμε ένα «sweet sixteen» έτσι για το έθιμο. Ας χαλαρώσουμε λίγο, ένα «sweet eighteen» και πολύ μας είναι.
4. Ρομαντικές κομεντί
Ποιος οφείλεται άραγε για όλες τις προσδοκίες και το ρομαντισμό, που αποζητούμε από το σύντροφο ή τον ενδιαφερόμενο; Για τα happy endings και τον άντρα, που τρέχει να προλάβει μια κοπέλα στο αεροδρόμιο; Οι λεγόμενες rom-com έχουν δημιουργήσει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο ο έρωτας φαντάζει σαν κάτι ονειρικό αποσιωπώντας ολοκληρωτικά τον ρεαλισμό των ανθρώπινων σχέσεων. Για τους Αμερικανούς υπάρχουν τα δυο άκρα· ή εκνευριστικά σιροπιαστός ρομαντισμός ή υπερβολικά υποσχόμενο χαμούρεμα. Κράζουμε, κράζουμε αλλά δε λέμε όχι σε μια Julia Roberts παρέα με μια πάστα και χαρτομάντιλα.
5. To φαινόμενο «Καριμπράτσο»
Ονομασία εμπνευσμένη από τη γνωστή ταινία- ύμνος στην κατανάλωση, που χαρακτηρίζει την ανυπέρβλητη χαρά από την οποία διακατέχεται κάποιος όταν ψωνίζει. Μάρκες και φίρμες παντού. Αυτό το είδωλο γυναίκας στις βιτρίνες, που κρατάει δέκα τσάντες στο κάθε χέρι. Θες να το κάνεις, έστω μια φορά στη ζωή σου. Να πάρεις όλο το μισθό σου και να χρυσώσεις τα μαγαζιά ή να αποκτήσεις τη δική σου χρυσή κάρτα. Μέχρι τότε όμως παραμένεις προσγειωμένος και ρεαλιστής. Γνωρίζεις πως στο τέλος δεν αξίζει καθόλου όλη αυτή η καταναλωτική μανία, που έχει προωθήσει η Αμερική.
6. Influencing
Ε, τώρα! Αν δεν ακολουθείς μια influencer πού πας; Μας αρέσει να παίρνουμε ιδέες, να ακούμε τις συμβουλές τους και να προσποιούμαστε κι εμείς μερικές φορές σαν να είμαστε ένας influencer. Ας μην ξεχνάμε όμως πως κι ο Αϊ – Βασίλης είναι ένας, αλλά δεν έχω δει κανέναν να τον ακολουθεί. Αποτελεί ένα επάγγελμα, που έχει αυξήσει πολύ την αξία του και δίχως καμία αμφιβολία κάποιοι το υποστηρίζουν πολύ σωστά κι υπεύθυνα. Influencing δε σημαίνει μόνο ποστάρω μια φωτογραφία στο instagram για να πάρω likes, που θα γίνουν λεφτά. Θέλει στρατηγική και καλή διαχείριση.
7. Valentine’s day
Αυτή η μέρα του χρόνου, που γιορτάζουμε τον έρωτά μας λες και δεν το κάνεις κάθε μέρα – μπακούρια, φίλοι μου κρατάτε γερά. Ξαφνικά έχουμε τον Άγιο Βαλεντίνο (μεγάλη η χάρη του), που μας βάζει να στέλνουμε λουλούδια, γλυκά και γράμματα. Εάν θες να κάνεις μια ρομαντική πράξη μπορείς να το κάνεις όποτε μα όποτε θες. Μην περιμένεις αυτή τη μοναδική μέρα. (Άλλο, που ξινίζει η μούρη μας όταν δε μας στέλνουν τίποτα). Κατανάλωση και πάλι κατανάλωση. Τίποτα ουσιαστικό, τίποτα συναισθηματικό. Απορροφημένη αμερικανική πληροφορία.
8. Instagram
Ίσως η πιο πολυχρησιμοποιημένη εφαρμογή αυτήν την περίοδο. Ξεπερνώντας το facebook, έχει καταφέρει να μπει για τα καλά στη ζωή μας και να γίνει προέκταση των σκέψεών μας. Φωτογραφίες, στιχάκια, αντιδράσεις. Το μισούμε που μας έχει κάνει τόσο εξαρτημένους, αλλά δε μπορούμε μια μέρα χωρίς αυτό. Προσπάθησε κι αν καταφέρεις να μην πάει το χέρι σου αυτόματα στο εικονίδιο της εφαρμογής θα σε παραδεχτώ. Ευχαριστούμε πολύ τους φοιτητές του Stanford, που με αυτή τους την εφεύρεση μας έχουν γαμήσει την ψυχολογική μας ισορρροπία.
9. Netflix and chill
Οκ, όμορφο να αράζεις σπίτι και να βλέπεις ταινίες και σειρές. Αλλά δεν το λες και τρομέρο τρόπο διασκέδασης. Κάποιοι έχουν κουραστεί να βλέπουν gifs με αυτή την επιγραφή και μια φωτογραφία με το λογότυπο στην οθόνη κι ένα ποτήρι μπίρας στο χέρι. Άραγε σκέφτεσαι όταν ποστάρεις αυτήν την κατάσταση; Μπορούμε να τσιλάρουμε και χωρίς να το προβάλλουμε. Έτσι κι αλλιώς, η σημασία αυτής της έκφρασης δεν είναι αυτό που φαίνεται. Καλύτερα να λέμε netflix, chill και προφυλάξεις!
10. Fast food
Ο «πλούτος» της σημερινής κοινωνίας. Το φαγητό της άνεσης, της επιβράβευσης και της συμπόνιας. Όλο λες θα το κόψεις, αλλά δεν μπορείς να αντισταθείς σε ένα burger ή στις πατατούλες. Όσο πλαστικούρα και να λέμε ότι είναι, δε θα αλλάξει ποτέ η θέση του ταχυφαγείου στην καρδιά μας. Με μέτρο πάντοτε όμως, γιατί μια καρδιά την έχουμε!
Η νεολαία νιώθει cool στην τοποθεσία «coachella» κι εγώ χτυπάω το κεφάλι μου στον τοίχο βλέποντας για εκατοστή φορά Gossip Girl.
Αγγελική Τσιγαρά
pillowfights
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.
Τα Μπουλούκια
Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.