από την πλατεία Συντάγματος μέχρι την Ομόνοια
Για την πλειοψηφία των κατοίκων του κέντρου, η Πανεπιστημίου είναι μία ακόμα πολύβουη οδός, όπου μπορούν να βγάλουν το... άχτι (sic) τους για το μποτιλιάρισμα στους δρόμους. Ελάχιστοι πλέον παρατηρούν ότι καθώς κατηφορίζεις από το Σύνταγμα, υπάρχουν πανέμορφα κτίρια - μνημεία διάσπαρτα σε όλο το μήκος της. Κτίρια τα οποία εντυπωσιάζουν με την αρχιτεκτονική τους, κτίρια τα οποία έμειναν να θυμίζουν την ιστορία της Αθήνας όπως αυτή γράφτηκε από τον 19ο αιώνα και μετά.
Ένα αξιόλογο εγχείρημα Αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες για τα κοσμήματα αυτά του κέντρου της πόλης, «πέσαμε» πάνω σε ένα άκρως ενδιαφέρον project του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών με τίτλο «Η αρχαιολογία της πόλης των Αθηνών». Στον εκτενή κατάλογο της ιστοσελίδας φιλοξενούνται παραπάνω από διακόσια ιστορικά κτίρια και μνημεία της Αθήνας, το καθένα με αναλυτικές πληροφορίες για το ιστορικό του background, φωτογραφίες (σύγχρονες και παλαιότερες), κατόψεις και ενδεικτική σχετική βιβλιογραφία. Στο έργο συνεισέφεραν εκτός από τους Ιστορικούς του Ιδρύματος, και αρχιτέκτονες.
«Πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο εξελίχθηκε μέσα σε περίπου δύο χρόνια και χωρίζεται σε δύο τομείς. Χρησιμοποιήθηκαν πρωτογενείς πηγές για τις περιγραφές, δηλαδή κείμενα τα οποία αναφέρονται στα κτίρια και τα μνημεία. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η φωτογραφική τεκμηρίωσή τους με κατόψεις και φωτογραφίες των κτιρίων και των μνημείων», λέει o κ. Νίκος Γ. Μοσχονάς, Ιστορικός και Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου και σημειώνει ότι το πρόγραμμα παραμένει ακόμα ανοικτό, ώστε μελλοντικά να προστεθούν καινούργια στοιχεία, αλλά και κτίρια.
Τα «κοσμήματα» της Πανεπιστημίου Από τα δεκαοκτώ συνολικά κτίρια τα οποία βρίσκονται σε όλο το μήκος του δρόμου, από την πλατεία Συντάγματος μέχρι την Ομόνοια, ξεχωρίσαμε δώδεκα τα οποία παρουσιάζουν έντονο αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον.
Τράπεζα της Ελλάδος - Πανεπιστημίου 21 Το «αυστηρού» ύφους αυτό κτίριο, χτίστηκε μεταξύ 1933 και 1938 σε σχέδια τριών αρχιτεκτόνων (Νικόλαου Ζουμπουλίδη, Κίμωνα Λάσκαρι και Κωνσταντίνου Παπαδάκη). Σύμφωνα με τους ειδικούς, η πρόσοψη του κτιρίου μιμείται σχεδόν απόλυτα τα Παλαιά Ανάκτορα, σχεδιασμένα από τον Gaertner έναν αιώνα νωρίτερα, ενώ αν την παρατηρήσει κανείς προσεκτικά πιθανώς να βρει αρκετές ομοιότητες με την πρόσοψη της Βουλής των Ελλήνων. Από το 1983, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο.
Οφθαλμιατρείο – Πανεπιστημίου 26 & Σίνα
Αθηναϊκή τριλογία: Εθνική Πινακοθήκη – Πανεπιστήμιο Αθηνών – Ακαδημία Αθηνών
Από πολλούς θεωρούνται ό,τι πιο όμορφο έχει να επιδείξει η Αθήνα στο κέντρο της: Η αθηναϊκή τριλογία του νεοκλασικισμού δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη – αυτός άλλωστε ήταν και ο στόχος της κατασκευής της, που τέθηκε με την ίδρυση του Νεοελληνικού κράτους. Πρόκειται φυσικά για το Μέγαρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, την Ακαδημία Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η Εθνική Βιβλιοθήκη (ή Βαλλειάνειος) αποτελείται από τρία μέρη, με το βασικότερο να είναι το κεντρικό αναγνωστήριο, με τους στύλους ιωνικού ρυθμού και την γυάλινη οροφή. Για να φτάσει κανείς σε αυτό, περνά από δωρικούς κίονες-αναφορές στον Ναό του Ηφαίστου και φυσικά από την διπλή καμπυλωτή αναγεννησιακή σκάλα. Το κτίριο ολοκληρώθηκε το 1902, ενώ την μελέτη του κτιρίου ανέλαβε ο Θεόφιλος Χάνσεν και την αρχιτεκτονική επίβλεψη ο Ερνέστο Τσίλλερ. Πλέον, η Εθνική Βιβλιοθήκη αναμένεται να μεταφερθεί στο Δέλτα του Φαλήρου, σε ένα μεγαλόπνοο αρχιτεκτονικό σχέδιο, χρηματοδοτούμενο από το Ίδρυμα Νιάρχος.
Η Ακαδημία Αθηνών ολοκληρώθηκε το 1887 πάνω σε μελέτες και πάλι του Χάνσεν και του Τσίλλερ και φημίζεται για το μεγάλο αέτωμα της ιωνικής εισόδου, καθώς και για τα αγάλματα του περίβολου από τον γλύπτη Δρόση – δεσπόζουν η Αθηνά και ο Απόλλων, καθώς και ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας που… μελετούν.
Τέλος, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι το τελευταίο κομμάτι της Τριλογίας και ιδρύθηκε το 1837, αποτελώντας το πρώτο πανεπιστήμιο της Ελλάδας αλλά και των Βαλκανίων. Πρόκειται για ομάδα κτιρίων που σχηματίζουν διπλό «Τ» με δύο ιστορικές αυλές με εξωτερικά αγάλματα και χαρακτηρίζονται από αυστηρές γραμμές. Σήμερα, λειτουργεί ως έδρα του Πανεπιστημίου, στεγάζοντας την Πρυτανεία, τη Σύγκλητο και την Μεγάλη Αίθουσα Τελετών.
Αρσάκειο Παρθεναγωγείο – Πανεπιστημίου 47-49
Το Σικιαρίδειο μέγαρο όπου στεγάστηκε ο κινηματογράφος, σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες Βασίλειο Κασσάνδρα και Λεωνίδα Μπόνη και κτίστηκε μεταξύ 1935 και 1937. Περιλάμβανε εκτός από το Rex, ένα θέατρο ακριβώς πάνω από τον κινηματογράφο (Κοτοπούλη) και μια αίθουσα χορού στο υπόγειο, η οποία τελικά λειτούργησε ως κινηματογράφος επικαίρων και παιδικών έργων, το γνωστό "Σινεάκ".
Αποτελεί το πρώτο μοντέρνο κινηματογράφο της Αθήνας, με τις… χολιγουντιανές προδιαγραφές του να γίνονται εμφανείς τόσο από την αμερικάνικης τεχνοτροπίας πρόσοψή του, όσο και από τα πολλά στοιχεία Art Deco. Το 1982 κάηκε και πέντε χρόνια αργότερα περιήλθε στο Υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέο. Από το 1991 και με αρκετές... διακοπές ανεβαίνουν παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, με πιο πρόσφατη τα Κόκκινα Φανάρια.
Ξενοδοχείο «Εξέλσιορ» Το τεράστιο αυτό κτίριο το οποίο «βλέπει» στην Πατησίων, την Πανεπιστημίου και την πλατεία Ομονοίας, οικοδομήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, κατά πάσα πιθανότητα βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα Ernst Ziller και αποτελεί χαρακτηριστικό προϊόν αυτού που οι ιστορικοί χαρακτηρίζουν ως «εκλεκτικιστικού ιστορισμού». Για ένα μεγάλο διάστημα λειτούργησε ως ξενοδοχείο, αρχικά με την επωνυμία "Βικτώρια" και ύστερα ως «Εξέλσιορ». Διέθετε εκατό δωμάτια και καφεζαχαροπλαστείο –ζυθοπωλείο στο ισόγειο, όμως μεταπολεμικά παρήκμασε, αν και συνέχισε να λειτουργεί μέχρι και την δεκαετία του ’50. Σταδιακά η χρήση των ορόφων εγκαταλείφτηκε, ενώ στο ισόγειό του στεγάστηκαν διάφορα εμπορικά καταστήματα. Το κτίριο πέρασε στην ιδιοκτησία της Εθνικής Τράπεζας σταδιακά, ενώ το 1979 οι όψεις του χαρακτηρίστηκαν ως διατηρητέες από το Υπουργείο Πολιτισμού.
*Ευχαριστούμε τον κ. Λεωνίδα Καλλιβρετάκη, Ιστορικό και Διευθυντή Ερευνών Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών για τις υποδείξεις και πολύτιμες πληροφορίες του.
in2life
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.
Τα Μπουλούκια
Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.