Οι «παγίδες» πίσω από τα ράφια
Πηγαίνεις στο supermarket γιατί σου τελείωσε το γάλα, και βγαίνεις από αυτό με πέντε σακούλες και άδειο πορτοφόλι. Δεν σας συνέβη ποτέ; Τότε έχετε ανοσία στο marketing και στο merchandising, με τους νόμους των οποίων δουλεύει η αγορά. Η οργάνωση των προϊόντων και η διαρρύθμιση του χώρου ενός supermarket είναι ολόκληρη επιστήμη, ενώ διεθνείς αναλυτές έχουν εφεύρει έναν επιτυχημένο όρο για να περιγράψουν τον τρόπο που οι διάδρομοί του μας προ(σ)καλούν να αγοράσουμε: Trolleyology.
Μπαίνετε στο supermarket με το καροτσάκι σας και η περιήγηση στον ναό της καθημερινής αγοράς ξεκινά. Από ποιους «νόμους» διέπεται; Παρακάτω ακολουθούν μερικοί εξακριβωμένοι από τους ειδικούς κανόνες βάσει των οποίων στήνονται τα περισσότερα καταστήματα. Σημειώστε πόσες ομοιότητες θα βρείτε με το supermarket της δικής σας γειτονιάς.
*Η είσοδος
*Η καμπύλη του «ταξιδιού» Οι στατιστικές δείχνουν πως όσοι, μετά την είσοδό τους, ακολουθούν πορεία αντίστροφη των δεικτών του ρολογιού, ξοδεύουν κατά μέσο όρο περίπου 1,50€ παραπάνω από όσους κινούνται δεξιόστροφα. Οι πιθανότητες λοιπόν η είσοδος να σας φέρνει στο δεξιό μέρος του supermarket κρύβει έναν «κίνδυνο» επιπλέον.
Έτσι, οι πελάτες κάνουν μια στάση για να αγοράσουν φρέσκα ζαρζαβατικά, τα οποία δημιουργούν την αίσθηση της «υγιεινής» κατανάλωσης. Επομένως, με λιγότερες τύψεις, ο μέσος πελάτης θα κατευθυνθεί στην συνέχεια προς τον διάδρομο με τις σοκολάτες και τα πατατάκια, και θα πει στον εαυτό του πως αξίζει μια «επιβράβευση» για την προηγούμενη υγιεινή επένδυση. Περιττό να πούμε πως οι σοκολάτες και τα λαχταριστά σνακ βρίσκονται πάντα στους μεσαίους διαδρόμους.
*Το γάλα και η… γαλαρία
*Σταθείτε στο ύψος σας Χωμένοι μέσα σε κάποιον από τους διαδρόμους, ψάχνετε το προϊόν που θέλετε – ας πούμε ότι είναι μια σοκολάτα. Η πιο πιθανή «χαρτογράφηση» των ραφιών είναι η εξής: Στα ράφια που βρίσκονται στο ύψος των ματιών σας θα βρίσκονται οι ακριβότερες, πιο πολυδιαφημισμένες μάρκες, αυτές δηλαδή που το supermarket θέλει να «σπρώξει» περισσότερο στο καλάθι σας. Στα χαμηλότερα ράφια, θα βρίσκονται τα προϊόντα της ίδιας της εταιρίας του supermarket, ενώ στην περίπτωση που κάποιο προϊόν απευθύνεται σε παιδιά, το «βαρύ πυροβολικό» θα βρίσκεται λίγο πιο χαμηλά από το μεσαίο ράφι, στο ύψος δηλαδή του παιδικού βλέμματος.
*Δείτε με, είμαι προσφορά!
*Πώς να αποφύγετε τις «παγίδες»
-Ετοιμάστε μια λίστα με τα ψώνια σας, και μείνετε πιστοί σε αυτή: Γίνετε ένας από το 14% που τα καταφέρνουν, μένοντας εστιασμένοι στα αναγκαία. Μόνο και μόνο το ότι θα μπείτε στην διαδικασία να την καταρτίσετε, σας αποτρέπει από το σύνηθες «θα μπω στο supermarket και θα περιπλανιέμαι μέχρι να δω κάτι που χρειάζομαι».
-Αν χρειάζεστε γάλα, περάστε κατευθείαν στο πίσω μέρος του supermarket, χωρίς να «χαζεύετε» δεξιά κι αριστερά.
-Μην πηγαίνετε στο supermarket όταν… πεινάτε. Αυτό θα οδηγήσει σίγουρα σε αγορά περισσότερων ποσοτήτων τροφίμων από όσα χρειάζεστε, μόνο και μόνο χάρη στην… λιγούρα σας.
-Αποφύγετε τα τεμαχισμένα, συσκευασμένα προϊόντα, όταν έχετε την εναλλακτική: Μπορείτε για παράδειγμα να τεμαχίσετε και μόνοι σας το κοτόπουλο ή το μαρούλι, παρά να αγοράσετε τα σακουλάκια με την μαρουλοσαλάτα ή το τεμαχισμένο κοτόπουλο, που στοιχίζουν περισσότερο, ακριβώς επειδή κάποιος τα έκοψε και τα συσκεύασε – κάτι που προφανώς μπορείτε να κάνετε κι εσείς.
-Δοκιμάστε να περιηγηθείτε σε έναν διάδρομο και να επιλέξετε κάποιο προϊόν, σαν να μην γνωρίζατε την μάρκα του. Έτσι, θα καταλήξετε στο «όλα κρουασάν σοκολάτας είναι, γιατί να μην πάρω το οικονομικότερο;»
-Στο ταμείο, αποφύγετε τα ψώνια τελευταίας στιγμής από τα μικροπράγματα που στοιβάζονται καθόλου τυχαία γύρω από τον κάθε ταμία. Όχι, δεν χρειάζεστε ξαφνικά τσίχλες δυόσμου, καραμέλες βουτύρου, λάμπες φθορισμού, αλκαλικές μπαταρίες, προφυλακτικά, δωροσακούλες Patty, ζαχαρωτά, άδεια CD, σοκολατένια αβγά, σελοτέιπ και τσάι ανανά. Αν τα χρειαζόσασταν, θα τα είχατε σημειώσει στην λίστα σας.
Πηγή
Απλά μας ενδιαφέρει να ακούγονται όλες οι απόψεις χωρίς λογοκρισία.
Τα Μπουλούκια
Η παρούσα αρθρογραφία έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Ο αναγνώστης οφείλει να διασταυρώνει τις πληροφορίες για θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα κείμενα βασίζονται σε υλικό από Ελληνικές και ξενόγλωσσες δημοσιεύσεις, οι οποίες αναφέρονται στο μέτρο του δυνατού. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.